Återbetalningsskyldig vid förskott på arv?

Hej! En fråga, min pappa sa att han vill bara vill ge mig alla hans pengar innan han går bort( sjuk i cancer) han säger att han inte vi ge min syster några pengar alls pga en lång och infekterad konflikt sedan långt tillbaka, om han fortfarande är vid livet och för över sina pengar till mig via nätet kan jag bli återbetalningskyldig till min syster då efter hans bortgång? / Mattias

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skyldigheter och rättigheter vid arv regleras i Ärvdabalken (ÄB). Jag utgår i mitt svar från att du och din syster är er fars enda barn och att er far inte är gift, för då kan fördelningen bli annorlunda.

Din pappa har möjlighet att skriva ett testamente och på så sätt själv bestämma vem som ska få hans egendom, däremot så inskränks den rätten till viss del av din och din systers lagliga rätt till viss del av kvarlåtenskapen.

Enligt 2 kap 1 § ÄB så ska kvarlåtenskapen från er pappa som huvudregel delas lika mellan bröstarvingarna, alltså du och din syster, därmed 50 % av kvarlåtenskapen var. Det är eran arvslott. Däremot har er pappa rätt att testamentera bort 50 % av vardera arvslott, vilket gör att ni lagligen endast har rätt till 25 % var av kvarlåtenskapen. Det är er laglott (7 kap 1 § ÄB).

Med andra ord så har din far möjlighet att testamentera 75 % av kvarlåtenskapen till dig, men han har inte möjlighet att lämna din syster helt arvslös, då hon alltid har rätt till 25 %.

Att ge bort alla pengar innan hans bortgång kan utgöra ett förskott på arv (6 kap 1 § ÄB), vilket gör att förskottet kan komma att räknas av från ditt arv när väl den kvarvarande egendomen ska fördelas (om det finns något kvar). När en gåva sker under sådana omständigheter att gåvan till syftet liknar ett testamente (t.ex. då stor gåva sker strax innan personens död) så kan det vara så att gåvomottagaren blir återbäringsskyldig (7 kap 4 § ÄB).

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är det bara att komma in med en ny!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare