Återbetalningsskyldiga av förskott av arv?

Hej. Kan ett syskon bli återbetalningsskyldig vid bodelningen, då denna har tagit mer än sin tredjedel i förskott av arv?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förskott på arv definieras i 6 kap. 1 § ÄB. Paragrafen säger att det presumeras vara förskott på arv om en arvlåtare gett något under livstiden till en bröstarvinge. Detta föreligger exempelvis om ditt syskon fått ett förskott av sina föräldrar under livstiden. Jag tolkar dock din fråga som att det är tal om förskott på arv och att du nu undrar om hen kan bli återbetalningsskyldig.

I 6 kap. 4 § ÄB kan du läsa tydligare angående återbetalningsskyldighet vid förskott av arv. Det som paragrafen säger är att arvinge behöver inte återbetala ett förskott, trots att hen fått ett överskott jämfört med vad arvslotten är värd. Det finns dock ett undantag och det finns i 7 kap. 4 § ÄB. Enligt den paragrafen kan arvingen tvingas återbetala om det innebär att en annan bröstarvinge får sin laglott inskränkt och syftet med gåvan kan likställas med ett testamente.

Vad innebär detta?
En bröstarvinge är som huvudregel inte återbetalningsskyldig för sitt förskott. Detta trots att hen fått mer i förskott jämfört med vad hen annars hade fått enligt arvslotten. Dock finns undantag och då måste två rekvisit vara uppfyllda enligt 7 kap. 4 § ÄB.
1. En annan bröstarvinge får sin laglott inskränkt. Laglotten är hälften av arvslotten enligt 7 kap. 1 § ÄB. Eftersom du nämner att arvslotten är 1/3 av kvarlåtenskapen, innebär det att laglotten är 1/6 av kvarlåtenskapen. Om någon av er andra två bröstarvingar inte får ut 1/6 av kvarlåtenskapen innebär det att laglotten blivit inskränkt och det kan då innebära att ert syskon kan tvingas bli återbetalningsskyldig.
2. Det räcker dock inte bara att laglotten blir inskränkt. Det som ditt syskon har fått måste kunna likställas med ett testamente. Detta kan det göras om arvlåtaren exempelvis skänkte bort det på sin dödsbädd, eller om det kan tolkas som ett sätt för arvlåtaren att fördela sina ägodelar mellan arvingarna. Detta är dock en bedömning i det enskilda fallet och eftersom jag inte vet vad för slags förskott ditt syskon har fått, kan jag inte avgöra om denna bestämmelsen är tillämplig.

Sammanfattningsvis
Som huvudregel är inte ditt syskon återbetalningsskyldig. Dock finns undantag i 7 kap. 4 § ÄB, som säger att hen kan bli återbetalningsskyldig om förskottet har gjort det så det inskränker någon annan bröstarvinges laglott samt om gåvan kan likställas med ett testamente. Som utgångspunkt är hen alltså inte återbetalningsskyldig.

Caroline LarssonRådgivare