FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/06/2016

Återbetalningsskyldighet av felaktigt insatt lön

Har fått en lön som ska betalas tillbaka på grund av uppsägning innan arbetet var utfört. Jag hade sagt upp mig från detta jobbet men ändå så skickade dem min lön till mig utan att jag har arbetat. Jag kontaktad min bank men det visste inte vart pengarna kom ifrån så jag väntade. Manpower kontaktade mig att det hade gjort en fel betalning till mig och det ska betalas tillbaka även skatten på min lön ska betalas.

Vilken lag gäller inom detta ärende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Det finns ingen lag som reglerar återbetalning av felaktiga utbetalningar, utan när en person av misstag gör en utbetalning av ett belopp till någon kallas det juridiskt för Condictio indebiti. Det är en civilrättslig princip enligt vilken den som utbetalat ett felaktig beloppet, i ditt fall arbetsgivaren, har rätt att som huvudregel få beloppet återbetalt.

Det finns dock undantag från denna princip i de fall som mottagaren har förbrukat beloppet i god tro, med andra ord då du som arbetstagare varken insett eller bort inse att löneutbetalningen var felaktig, se rättsfallet AD 2006 nr 105 (här). I ditt fall verkar det dock som att du förstått att utbetalningen varit felaktig och det blir således svårt att hävda god tro.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

T ERådgivare