FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/04/2016

Återbetalningsskyldighet av lön?

hej lawline

för ca ett år sedan gick vi över från månads lön till tim lön

om jag förstår nu så är det olika med för och efterskotts lön

nu verkar det som dom har betalat ut en månadslön fel

då vi skulle ha efter skotts lön och således skulle vi ha en månad utan lön

då det ändrades

det är något som jag inte hade någon aning om utan man såg att lönen kom som den alltid gjorde den 25 varje månad utan att tänka mera på det

nu vill dom ha tillbaka det ca 6 månader efter det blev utbetalt

nu undrar jag om dom kan kräva det tillbaka av mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då du har fått en felaktigt utbetald lön är huvudregeln att denna ska betalas tillbaka, detta finns inte reglerat i lag utan följer av en rättslig princip kallad conditio indebiti. Dock finns det ett undantag till detta då mottagaren inte är skyldig att betala tillbaka. Så är fallet om mottagaren i god tro har inrättat sig efter betalningen. Att du har mottagit betalningen i god tro kan innebär att du inte har haft någon anledning att misstänka att en felaktig utbetalning har skett. Att du har inrättat dig efter betalningen innebär att du tex har konsumerat pengarna eller på annat sätt handlat utifrån förutsättningen att betalningen varit korrekt.

I ditt fall är det svårt att säga om du borde ha haft anledning att misstänka att en felaktig utbetalning har skett då systemet för löneutbetalningen har ändrats. Att det är just en förändring i systemet som ligger till grund för den felaktiga utbetalningen talar för att du kan anses ha varit i god tro, men om du har fått information om att systemet ska ändras så kan det tyda på att du borde ha misstänkt att en felaktig utbetalning har skett.

Om du har inrättat dig efter betalningen kan jag tyvärr inte bedöma utifrån givna omständigheter men detta är alltså relevant då en bedömning av återbetalningsskyldigheten ska bedömas.

Ytterligare en viktig faktor då man ska bedöma om betalningen ska gå åter är hur länge sedan den felaktiga betalningen skedde. Om kort tid har förflutit tyder det på att betalningen ska gå åter och om lång tid har förflutit tyder det på motsatsen. I ditt fall har det gått ca 6 månader vilket är relativt lång tid vilket då tyder på att betalningen inte ska gå tillbaka.

Av din information är det svårt att helt bedöma om betalningen ska återgå men det är möjligt att så ska ske. Om din arbetsgivare menar att betalningen ska återgå och tar detta till tingsrätten är det viktigt att vara medveten om att du då kan bli skyldig att betala även motpartens rättegångskostnader vid förlust vilket ofta kan bli ett ganska högt belopp och därför kan det vara bättre att betala tillbaka redan tidigare vid en sådan utveckling av situationen.

Vid vidare frågor är du välkommen att kontakta oss här igen eller via vår telefonrådgivning på telefonnummer 08-533 300 04.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare