FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/07/2016

Återbetalningsskyldighet vid felaktig lön?

Hej fick precis reda på att min arbetsgivare betalt ut felaktig lön månaden som var. Jag har varit tjänstledig och sjukskriven i dryga 5 år. Nu är det så att någon stämplat in på mitt kort så lönen har gått in på mitt konto. Jag jobbar timmar inom kommunen och får väldigt varierad lön där av tänkte jag inte på summan jag fått. Och ej fått någon löne specifikation.

Vad gäller då?

Dom vill att jag skall betala tillbaka nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga, jag har redigerat din fråga för att inte personlig information ska publiceras.

En arbetstagare som har fått för mycket lön utbetalat till sig är i regel återbetalningsskyldig för det belopp som överstiger den lönen arbetstagaren haft rätt till. Om arbetstagaren inte insett och inte heller borde ha insett att lönen var felaktig och dessutom har inrättat sig efter utbetalningen genom att ha använt upp pengarna så finns det däremot inte någon återbetalningsskyldighet (se AD 2006 nr 105). Frågan som uppstår är därmed om du använt upp pengarna och huruvida du haft anledning att misstänka att du fått en felaktig lön. Det är givetvis en bedömningsfråga och svårt att svara på utan att ha närmare inblick i situationen. Faktorer som att lönen normalt kan variera månad till månad och att du inte har kunnat kontrollera med någon lönespecifikation är faktorer som borde tala emot återbetalningsskyldighet, men det beror även på hur mycket pengar det rör sig om och ifall du borde ha märkt att du har haft mer pengar på kontot jämfört med vad du borde ha. Om du t.ex. inte skulle ha haft en lön överhuvudtaget under den perioden men sedan ändå fått lön utbetalad så kan den omständigheten tala för att du borde upptäckt felet.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte är du välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare