Återkallelse av körkort efter framförande av tung lastbil

Blir man av med sitt B-kort om man framför en en tung lastbil utan behörighet C

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Grunderna för återkallelse av körkort radas upp i 5 kap. 3 § körkortslagen. Där nämns bland annat rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik. Att köra en tung lastbil utan att inneha behörighet att köra sådant fordon kan enligt den paragrafen inte leda till att körkortet återkallas. Om det däremot är så att brottet har upprepats flera gånger och föraren visar bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter lagen kan körkortet återkallas.

Jag hoppas med detta att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sarmad Abdul NabiRådgivare