Återtagande av stulen cykel

Om jag i teorin får min cykel stulen och sedan ser att den används av en annan person, får jag frånta cykeln från personen även om han/hon hävdar att det är deras. Ingen polis anmälan har gjorts. Vilka regler gäller kring detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har utsatts för en cykelstöld bör du så snart som möjligt anmäla det till polisen. Du är inte skyldig att anmäla brott men det är ofta nödvändigt för att du ska kunna tillvarata dina rättigheter. För att anmäla cykelstölden kan du ringa till polisen på telefonnumret 114 14, men det går även anmäla via polisens hemsida, som du hittar här. Du kan dessutom alltid besöka närmaste polisstation för att upprätta en anmälan. Vilken som är din närmaste polisstation och öppettider till densamma hittar du här.

Skulle du själv påträffa din stulna cykel får du inte frånta den från personen som använder den. Du har alltså inte rätt att ta tillbaka din stulna cykeln i de fall du skulle se den användas av en annan person. Om du gör detta riskerar du att göra dig skyldig till självtäkt och böter eller fängelse i högst sex månader. Detta framgår av brottsbalken 8:9, se här. Istället bör du kontakta polisen och informera de om var du har sett cykeln, och det är sedan deras uppgift att beslagta den.

Mer information om cykelstöld kan du läsa på polisens hemsida, se här.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare