Att driva förtalsmål

För cirka tio år sedan gjorde jag, när jag mådde väldigt psykiskt dåligt, ett brott som jag verkligen ångrar.

Jag dömdes till vård och kontakt med frivården.

Sedan dess har jag och min familj kämpat oerhört hårt för att komma tillbaka. Jag har lyckats få ett antal jobb, men sedan har någon tyckt att det var dags att tipsa arbetsgivaren. Det har några gånger slutat med avsked - utan någon egentlig grund.

Nu har jag och min fru valt att starta om livet på en annan ort. Då visar det sig att en nära anhörig både ringer och skriver brev till en idrottsförening som vi planerar att bli medlemmar i. Hon bifogar även den nästan tio år gamla domen.

Jag anser att detta är förtal, smutskastning och ärekränkning.

Jag har polisanmält detta, men vet att polis och åklagare ofta inte driver förtalsmål.

Ska jag driva detta själv och hoppas att det går vägen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Förtal är ett så kallat ärekränkningsbrott och regleras i 5 kap. Brottsbalken (BrB). Förtalsbrott föreligger när en person utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning, 5 kap. 1 § BrB. Att en person berättar för andra att du tidigare är dömd för brott kan alltså vara att betrakta som förtal.

I huvudregel spelar det ingen roll om uppgiften är sann eller inte. Det finns dock ett undantag. Om uppgiften är sann och det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att personen lämnade uppgiften, så föreligger inget förtalsbrott, 5 kap. 1 § 2 st. BrB. Det är svårt för mig att avgöra om det föreligger någon omständighet i detta fall som skulle kunna göra handlandet försvarligt.

När det gäller ärekränkningsbrott så väcker åklagare åtal endast i särskilda undantagsfall. Som du säger så är det alltså målsägande (du själv) som kommer få väcka åtal och driva målet i tingsrätten, 5 kap. 5 § BrB. Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Om du gör det så har du som bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Viktigt att ha i åtanke är att du riskerar få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hanna LindstenRådgivare