FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt28/09/2015

Att ge bort en bostadsrätt?

Om jag ger 100% av min äganderätt av lägenheten till en familjemedlem som redan står för lånen och hyran m.m kommer det att finnas nån som helst kostnad för mig då, eller efter gåvobrevet, även om han sen i framtiden vill ge tillbaka hela äganderätten ? Har fått höra att det kan finnas något från skatteverket. Kan detta stämma?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen vid överlåtelse av bostadsrätt hittar du i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229.

Det är svårt att uttala sig om det kommer att finnas eller inte finnas några utgifter. Detta beror helt på hur ni kommer att lösa överlåtelsen. Om ni involverar jurister eller mäklare kan detta komma att behöva betalas av dig. Jag kan alltså inte ge dig ett heltäckande svar utifrån de förutsättningar som givits, men nedan kommer jag att lyfta dels skattefrågan och dels överlåtelseavgiften från bostadsrättsföreningen.

Skatt

Att ge en bostadsrätt i gåva är skattefritt för givaren IL 41:1 & 2, 42:1 & 44:3. De första kriterierna för att överlåtelsen skall räknas som en gåva är att du vill göra mottagaren av den rikare och att du gör det av egen fri vilja. Detta kan jag inte bedöma utifrån de förutsättningar som du gett, men jag kommer att i det följande utgå ifrån detta. Nästa steg gällande just en bostadsrätt är att du inte får få någon som helst ersättning – din familjemedlem får alltså inte ha övertagit lån eller liknande – för att du ger bort din bostadsrätt. Under förutsättningen att din familjemedlem inte betala dig något är överlåtelsen skattefri - din familjemedlem får alltså inte ha tagit lånen eller betalat din hyra som betalning för bostadsrätten (får han bostadsrätten för att han gjort detta så är överlåtelsen inte en gåva och skatt skall utgå).

Vad du vidare bör tänka på är att om du bor kvar i bostadsrätten och din familjemedlem fortsätter att betala din hyra skulle detta eventuellt kunna räknas som en betalning för bostadsrätten. Dock kan ni hävda att detta inte är en följd av överlåtelsen då han sedan tidigare (innan han blev ägare till bostadsrätten) har genomfört dessa betalningar, varför det inte skall ses som en betalning för bostadsrätten och därför skall ersättningen inte heller beskattas. Detta under förutsättning att hans finansiella stöd inte har varit en betalning för bostadsrätten.

Om du sedan skulle få tillbaka bostadsrätten i gåva är detta skattefritt för dig IL 8:2.

Överlåtelseavgift

Vad som kan tillkomma är en överlåtelseavgift som måste betalas till bostadsrättsföreningen. Detta är något som i sådana fall finns reglerat i stadgan hos bostadsrättsföreningen.

Summering

Det är svårt för mig att uttala mig exakt då jag inte har all fakta som rör dig och din släktings ekonomiska förehavanden, men under förutsättning att du inte får betalt för bostadsrätten och att de första kriterierna för gåva är uppfyllda (att du vill berika din familjemedlem) så den skattefri. Dock kommer ni kanske att behöva betala en överlåtelseavgift.

Vidare kan det så klart uppkomma andra utgifter. Exempelvis jurist- eller mäklarkostnader. Jag kan inte förutse dessa då jag inte vet exakt hur ni tänkt gå tillväga.

Skulle du behöva en mer djuplodad utredning och skatten eller ha hjälp med överlåtelsen kan du komma i kontakt med våra samarbetspartners som är kunniga jurister på familjerättens område här.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare