FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/06/2016

Att komma överens

Hej!

Jag och en av mina bröder är oense om kostnader för begravningsannons som enligt min uppfattning är alltför stora - 7700 kr. Min bror är den som tagit ansvar för bouppteckningen, och han vägrar att försöka få ner kostnaden genom att dra ner på annonsens storlek. Jag undrar om jag kan bestrida detta, och få chans att medverka till att situationen kan lösas, eller har han rätt att agera som han gör mot min vilja?

Hur stor är möjligheten om jag anlitar jurist att man kan hjälpa mig med detta?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Eva-Marie Dahl

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad jag förstår ska du och dina bröder tillsammans finansiera en begravningsannons och att ni nu inte är överens om priset på annonsen. Vidare så verkar inte din bror som tagit ansvar för upprättandet av annonsen tycka att kostnaden är för stor eller att annonsen bör minskas i storlek.

Av din fråga framgår inte om ni redan har ingått avtal vad gäller annonsen, men jag utgår inte från att det är gjort än, och att det istället ännu finns tid att justera annonsen och kostnaden för den.

Mitt råd till dig är att tydligt kommunicera detta igen till din bror, helst i skrift så det senare går att visa på ditt motstånd till en så kostsam annons. Lyssnar han inte till din vilja kan han inte senare komma att kräva dig på pengar för annonsen då du tydligt framhållit din motvilja till det.

Att anlita en jurist för detta ärende skulle troligtvis kosta mer än summan som ärendet rör, varvid jag inte råder dig till det. Istället råder jag er att verkligen försöka komma till en lösning själva. Alternativt kan du föreslå att du står för en annons själv, och att dina bröder får finansiera den dyra själva.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar och att det löser sig för er.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare