FrågaEKONOMIÖvrigt20/02/2017

Att överklaga parkeringsböter

Hej, jag skulle fråga om det finns nån tidsgräns till ex: idag parkerade jag framför en butik samt frågade jag från en av deras arbetare om jag kan köpa några bröd, men olycktlitvis fick jag 700 spend bötar. I max 2& halv minuter. Det var ingen förhindringen för andra fordon eller folk. Frågan är här om detta har gått rätt till?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr så finns det inga generella regler eller lagar om hur länge man ska stå för att få en p-bot utdelad på sitt fordon. Därför kan en parkeringsvakt utfärda en parkeringsbot direkt när de upptäcker en felparkering. De brukar dock alltid vänta ett par minuter innan de utfärdar en sådan. Detta pågrund av att ett fordon inte alltid anses vara parkerat direkt då bilen stannar. Exempel på detta är vid på/avstigningar eller på/avlastning. En annan anledning till att parkeringsvakten väljer att vänta ett par minuter är pågrund av att det oftast tar någon minut att köpa en parkeringsbiljett. Det vore således orättvist att ge dem en p-bot under den tiden.

En del parkeringsplatsen är ofta ägda av privatpersoner, där inhyrda bolag ofta delar ut parkeringsboten. Då är det de som äger parkeringsplatserna som väljer hur deras tidssystem ser ut. Detta regleras alltså internt i bolaget och varierar väldigt från bolag till bolag.Om du parkerade utanför en butik som äger parkeringsplatsen så brukar det stå hur långtid det är fri parkering på en skylt (om det finns en sådan). Jag har svårt att tänka mig att en vanlig arbetstagares uttalande skulle ha någon juridisk påverkan på fallet. Däremot så finns det en möjlighet att du har framgång med att p-boten avskrivs om du anger detta, samt att du var borta endast i dryga 2 minuter.

Man brukar även skilja på felparkeringsavgift eller kontrollavgift. Det är inte riktigt klart i frågan om du har fått din p-bot genom en felparkering eller en otillåten parkering (kontrollavgift). Om det är parkering på privat mark så går benämningen av din parkeringsbot under kontrollavgift. Du har möjlighet att bestrida en kontrollavgift såväl som en felparkeringsavgift. Du ska vid en kontrollavgift ta kontakt med markägaren eller parkeringsbolaget. I dessa fall ska du inte betala avgiften innan du bestrider. Detta på grund av att att om du betalar din bot så ses detta som att du accepterat att du gjort fel. Om du istället bestrider detta så måste bolaget eller markägaren få saken prövad i domstol för att få in sina pengar från dig. Om det däremot är en felparkeringsavgift så ska du alltid betala p-boten innan du bestrider denna skriftligen till den relevanta polismyndigheten inom 6 månader från det att du fick din felparkeringsavgift.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan så ska jag utveckla svaret.

Mvh,

Samuel LindbladRådgivare