Att sälja en bostadsrätt till inköpspris

Jag köpte min lägenhet Maj 2015 gav 1,5 miljoner och ska sälja halva nu till min pojkvän, säljer för halva inköpspriset (750000) kommer jag behöva betala skatt på detta? jag går ju inte i vinst.

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen av försäljning av en bostadsrätt hittar du i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229. Regleringen gällande bostadsrätter hittar du i bostadsrättslag (BrL). Den hittar du https://lagen.nu/1991:614.

Det förhåller sig, precis som du misstänker, på så sätt att du endast skattar för den vinst (kapitalvinsten) du gör på försäljningen IL 41:1 & 2, 42:1 & 44:3. När du skall räkna ut vilken kapitalvinst du haft vid försäljningen använder du vad som betalades för den delen av bostadsrätten som du nu säljer och avräknar det ifrån vad du får betalt för den delen som säljs IL 44:13 & 14. I ditt fall skulle du inte få någon kapitalvinst (750.000 – 750.000 = 0). Vilket alltså betyder att ingen beskattning sker.

Vad som skulle kunna vara problematiskt är om Skatteverket skulle komma att göra tolkningen att överlåtelsen av bostadsrätten är att räknas som en gåva – ett så kallat blandat fång då din pojkvän betalar dig för delen. Då kan det komma att utkrävas en viss skatt. Jag går inte in på djupet i det här resonemanget eftersom jag inte tror att Skatteverket kommer göra bedömningen att det rör sig om en gåva bland annat eftersom att du inte verkar vilja göra din pojkvän rikare, vilket är det första kravet som måste uppfyllas för att överlåtelsen skall klassificeras som en sådan. Detta till trots vill jag ändå berätta för dig om den här risken – desto mer information desto bättre beslut.

Vad du vidare bör tänka på är att det finns vissa formkrav för avtalet som måste vara uppfyllda vid en överlåtelse av bostadsrätt för att den skall vara giltig jmf BrL 6:4 & 5.

En annan sak värd att tänka på är att det kan tillkomma en överlåtelseavgift; detta finns i sådana fall reglerat i din bostadsrättsförenings stadga.

Summering

Utifrån de förutsättningar som du givit mig så ser jag sannolikheten som låg att Skatteverket skulle se överlåtelsen som en gåva. Överlåtelsen bör alltså vara skattefri. Vad som dock kan tillkomma är överlåtelseavgiften.

Om du skulle vilja ha hjälp med att upprätta avtalet eller få en fördjupad utredning i skattefrågan råder jag dig till att vända dig till våra kunniga samarbetspartners på familjerättens område. Detta han du göra här.

Är det något som är oklart eller något som jag missförstått så tveka inte på att höra av dig igen!

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare