FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/09/2015

Att söka jobb i Sverige som icke EU-medborgare

Hej! Jag är utbildat biolog. Tog min examen i Turkiet,är turkisk medborgare. Har jag rätt att söka jobb som utländsk medborgare ( icke EU medborgare). Hur söker jag jobb? Vad vänder jag mig.? Bli tacksam om jag får information

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawlne.

Jag hade behövt lite mer information egentligen, men jag ska svara på din fråga så gott jag kan.

'

Uppehållstillstånd eller ej?

Det första som påverkar är om har uppehållstillstånd i Sverige eller söker asyl. Med uppehållstillstånd behöver du inte något arbetstillstånd från migrationsverket, det behöver du inte heller om din asylansökan fortfarande behandlas. Ifall du arbetat under din asylprocess men fått avslag så kan du ändå söka arbetstillstånd på Migrationsverket (http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Arbeta-i-Sverige/Guide-till-ratt-tillstand.html).

Jag uppfattar det dock som att du har uppehållstillstånd och vill ha mer praktiska tips hur man söker jobb. Som utbildad biolog tror jag du har bra möjligheter, beroende på dina språkfärdigheter, vad du läst och hur länge seden det var.

Mina tips:

Kontakta universiteten och "inkubatorerna"

Jag tror att du kan få mycket inspiration av att prata med någon på ditt närmsta universitet om din situation. Då kan du berätta vad du studerat och kanske få tips om vad du skulle kunna läsa vidare för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Kanske är du utbildad i ett bristyrke som det är stark efterfrågan på? Det vet du inte förrän du undersökt det.

Här är en länk från Göteborgs universitet med företag som anställer biologer. Bara en liten lista, det finns många fler.

http://science.gu.se/digitalAssets/1361/1361688_1270363_biologer_i_arbetslivet.pdf

Universiteten har ofta verksamheter som kallas "Inkubatorer", där forskningsresultat kommersialiseras i nya företag. Bioteknologi är ett stort område på inkubatorerna. Det kan vara bra att kontakta intressanta företag och förklara din situation. Kanske kan detta leda till en god kontakt eller nya tips.

Gå på mässor och prata med folk

När man söker jobb är det viktigt att leta inspiration. Arbetsmarknadsmässor och personliga möten är perfekt för detta. Undersök vad det finns för utbud på din ort och ta chansen.

Ge aldrig upp

Håll dig positiv och aktivera dig. Arbetsgivare kollar mycket på din drivkraft och passion. Om det är svårt att hitta jobb på ditt område, läs vidare och visa att du vill dit. I processen kommer du få många nej och kanske, men allihop är övning. Att söka jobb är något man blir bättre och bättre på.

Jag hoppas att jag varit till någon hjälp och önskar dig all lycka och framgång med ditt jobbsökande

Vänlig hälsning,

Philip IdeströmRådgivare