Av vilka skäl och inom vilken tid kan resning i tvistemål beviljas?

Ett borgensåtagande har åberopats i tvistemål. Inga invändningar har gjorts. Dom har meddelats som vunnit laga kraft. Domen har verkställts vid kronofogdemyndigheten och delbetalning har gjorts av borgensmannen.

Nu hävdas att borgensåtagandet är förfalskat. Kan borgensmannen få resning enligt 58 kap 1 § trots att invändningar inte gjorts tidigare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är resning?
När en dom eller ett beslut inte längre kan överklagas är utgångspunkten att avgörandet står fast. Det finns dock en möjlighet till resning vilket innebär att personen som ansöker har möjlighet att ändra ett avgörande och ta upp målet på nytt. Resning kan ske i både brottmål, tvistemål och förvaltningsmål. Bestämmelserna om resning finns i 58 kap 1-10 §§ Rättegångsbalken.

Hur kan borgensmanen få resning?
Precis som du antytt regleras resning i tvistemål i 58 kap 1 § Rättegångsbalken. Om det i efterhand framkommit omständigheter som kan visa på att de bevishandlingar som användes i tvistemålet varit falska alternativt om vittne, part, tolk eller sakkunnig gett oriktiga uppgifter och dessa uppgifter eller de falska handlingarna kan antas ha inverkat på utgången i målet så har borgensmannen möjlighet att ansöka om resning i hovrätten (58 kap 4 § 1 st Rättegångsbalken). Ansökan ska göras inom ett år från det att borgensmannen fick kännedom om de falska uppgifterna, 58 kap 4 § 2 st Rättegångsbalken.

Observera att det finns fler grunder för resningsyrkande men till följd av att frågan uttrycker att borgensåtagandet visat sig vara förfalskat har inte övriga punkter i 58 kap 1 § Rättegångsbalken behandlats.

Krävs skriftlighet för att ett borgensåtagande ska vara giltigt?
Ett avtal om borgensåtagande har inga formkrav utan är ett s.k. konsensualavtal vilket innebär att det är giltigt oavsett vilken form det ingås på. För att skydda fordringshavaren brukar inte sällan avtalet vara skriftligt.

Sammanfattningsvis blir svaret på din fråga att borgensmannen har rätt att begära resning om det finns omständigheter som tyder på förfalskning (så som ett förfalskat avtal) eller andra oriktiga uppgifter som antas kan ha påverkat utgången i målet. Ansökan om resning måste ske inom ett år från det att omständigheterna påvisades.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare