Avbryta provanställning

Hej!

Min anställningsperiod löper ut (provanställning) om ganska exakt en månad om jag meddelar min arbetsgivare att jag inte vill ha förlängt kan jag då gå på dagen mitt kontrakt löper ut ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Lag om anställningsskydd finner du det som gäller vid en provanställning. Där sägs att en provanställning får vara högst sex månader. En provanställning övergår till en tillsvidareanställning efter prövotiden/anställningstiden om den inte avbryts dessförinnan. Både arbetsgivare och arbetstagare har möjlighet att avbryta provanställningen. Detta kan göras när som helst före provanställningens utgång, men om arbetsgivare eller arbetstagare inte vill att anställningen ska övergå till en tillsvidareanställning måste den som vill avbryta lämna besked om detta senast vid prövotidens utgång. Om detta inte sker, kommer provanställningen övergå till en tillsvidareanställning. Om provanställningen avbryts, upphör anställningen omedelbart och varken arbetsgivare eller arbetstagare har då rätt till någon uppsägningstid.

Om du inte vill att din provanställning ska övergå till en tillsvidareanställning, måste du lämna besked om detta senast vid provanställningens slut. Du kan därför meddela arbetsgivaren att du avser att arbeta tills provanställningen upphör, men att du inte vill fortsätta arbeta därefter. I sådana fall har du rätt att sluta samma dag som kontraktet löper ut. Var dock uppmärksam på att även arbetsgivaren har rätt att avbryta provanställningen när denne vill utan att ange några särskilda skäl, och i sådana fall upphör anställningen direkt.
Om du skulle vilja sluta arbeta innan provanställningens slut, kan du även meddela arbetsgivaren detta och i sådana fall har du rätt att sluta direkt från det att du lämnar beskedet.

Detta innebär alltså att du i princip kan gå från jobbet samma dag som du lämnat besked under förutsättning att du lämnar detta besked någon gång innan provanställningens slut, men självklart uppskattas en viss framförhållning.

Hoppas att detta besvarar din fråga. Om du har ytterligare frågor, får du gärna återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare