FrågaSKATTERÄTTAvdrag23/02/2014

Avdrag för dubbelbosättning vid nytt arbete

Min fråga gäller avdragsrätt för dubbel bosättning vid arbete på annan ort. Gäller det även om jag "frivilligt" söker och får annat arbete på annan ort? Tjänsten jag vill söka är en tillsvidareanställning. Min plan är att skaffa en övernattningslägenhet på arbetsorten (12 mil från min hemort) och min man tänker bo kvar i vårt hus då han har arbete på vår bostadsort. Kan jag göra avdrag för min övernattningslägenhet och även för hemresor? Eftersom jag är gift - kan jag göra detta avdrag i 5 år?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Om du flyttat till en ny ort på grund av ditt arbete men har kvar din bostad på den gamla orten har du så kallad dubbel bosättning. För dubbel bosättning är du berättiga till skatteavdrag enligt inkomstskattelag (IL) 12 kap. 19§ om du uppfyller de krav som stadgas i 12 kap 20§ (att du övernattar på den nya arbetsorten samt att det är längre än 50 km dit från bostadsorten).

Avdraget beräknas enligt IL12 kap 21§ till det belopp som logikostnaden faktiskt är (kostnaden för det dubbla boendet) vilket innebär att du borde få göra avdrag för övernattningslägenheten. Att du själv söker nytt arbete borde vara oväsentligt.

Du har enligt IL 12 kap 24§ rätt till avdrag för en hemresa per vecka mellan övernattningsbostaden och bostadsorten, avdraget beräknas då utifrån det billigaste resesättet.

Avdragsrätten för dubbelbosättning är normalt två år men då din make fortsatt bor och arbetar på bostadsorten har du rätt att utnyttja avdraget i fem år, enligt IL 12 kap. 20§ 3st

Länk till IL hittar du https://lagen.nu/1999:1229 av intresse för dig kan också vara Skatteverkets ställningstagande i frågan om dubbel bosättning, se länk https://www.skatteverket.se/rattsinformation/reglerochstallningstaganden/stallningstaganden/2011/stallningstaganden2011/1319407511111.5.70ac421612e2a997f85800026019.html

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare