FrågaSKATTERÄTTAvdrag22/03/2014

Avdrag för resor till och från arbetet

Hej

Jag är separerad och min dotter är skriven hos sin mamma på annan ort. Jag har min dotter på halvtid och måste köra henne till och från skolan i den andra orten.

Får jag göra skatteavdrag för dessa resor? Det blir många mil på ett år.

Mvh Lars

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt 12 kap 26-30 §§ inkomstskattelagen får skattskyldig avdrag för skäliga utgifter för resor mellan bostaden och arbetsplatsen (arbetsresor) om arbetsplatsen ligger på sådant avstånd från den skattskyldiges bostad, att han behöver använda något transportmedel. Som begränsning gäller att avdrag endast medges till den del kostnaderna överstiger 10 000 kr, 12 kap 2 § 3 st.

Den skattskyldige kan också få avdrag för arbetsresor med egen bil. Förutsättningen får sådant avdrag är att avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen är minst 5 km och att det klart framgår att den skattskyldige genom att använda egen bil istället för allmänna transportmedel regelmässigt gör en tidsvinst på sammanlagt minst två timmar.

Du får alltså inte göra avdrag för resorna du gör när du kör din dotter till och från skolan. Man kan endast göra avdrag för resor till och från arbetsplatsen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare