FrågaSKATTERÄTTAvdrag26/07/2017

Avdrag vid uthyrning av bostadsrätt

Jag hyr ut min bostadsrätt och har inkluderat el, bredband, städ, räntekostnader mm. Vad kan jag dra av?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När du hyr ut en bostadsrätt ska du ta upp hyresintäkterna som inkomst i inkomstslaget kapital. De kostnader du har för uthyrningen ger inte rätt till vanligt avdrag utan i stället rätt till ett schablonavdrag. För bostadsrätter gäller ett schablonavdrag om 40 000 kronor per år och per bostadsrätt enligt 42:30 inkomstskattelagen (IL). Du ska alltså inte ta upp alla separata kostnader för uthyrningen utan i stället dra av en schablonsumma. Därutöver har du enligt 42:31 IL rätt till ytterligare avdrag om 20% av hyresintäkten. Får du exempelvis in 50 000 kr för uthyrningen får du schablonavdrag om 40 000 och dessutom 10 000 ytterligare i avdrag med hjälp av 42:31 IL (20% av 50 000). I det fallet behöver du alltså inte skatta alls för uthyrningen eftersom summan efter intäkterna minus avdrag blir 0. Avdraget kan dock aldrig överstiga intäkterna. Är dina intäkter från uthyrningen t. ex. 25 000 kronor blir även ditt avdrag 25 000 kr.

För ytterligare information rekommenderar jag Skatteverkets hemsida, länk finns här.

Lawline RådgivareRådgivare