FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/10/2016

Avgifter för inhyrning av betalningsterminal

Hej!

Jag har hyrt en betalkortsterminal av ett företag för att använda som betaltjänst till mitt företag på min loppis under en dag. De enda priserna som anges på deras hemsida är:

"250:- (exkl. moms) /terminal och månad + 2,50 % på köp beloppet per transaktion".

Detta bekräftas även genom mejlkontakt innan beställning samt i bifogat informationsbrev. I informationsbrevet står även:

- "frakt kan förekomma"

- "månadsrapport för bokföring kostar 90:- (exkl. moms) per rapport"

- "terminalen måste återlämnas omgående efter slutanvändning"

- "Max 5 dagar utan transaktioner"

- "ingen bindningstid - ingen startkostnad"

Jag hade terminalen utan att använda den i 13 dagar efter loppisen eftersom jag eventuellt skulle använda den igen. När det inte blev av skickade jag en e-postförfrågan om hur jag skulle återlämna den. De svarade att jag skulle skicka den med företagspaket (kostar 215 kr som jag själv måste betala) samt "Observera att du måste skicka den inom 5 dagar för att slippa straffavgift (550 kr)." Under denna tid fick jag även hem en faktura specificerat på både hyra av terminalen (250 kr) plus fraktavgift för att få den hemskickad (215 kr).

Mina frågor är följande:

1. Får företaget lägga på fraktavgifter och straffavgifter i efterhand, utan att jag som företagskund blivit upplyst om det?

2. Får företaget ta betalt för/neka att ge ett kvitto på transaktionerna och avgiften på 2,5%?

3. Är jag tvungen att betala för allt enl. fråga 1-2? Om inte, hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Avtalsfriheten innebär att en är fri att avtala om vad en vill. Denna avtalsrättsliga princip tillsammans med "avtal ska hållas" är huvudreglerna för avtal. I det här fallet har du blivit informerad om de avtalsvillkor som gäller innan du beställde deras vara/tjänst, genom dels mejlkontakt och informationsbrev. I ert avtal står skrivet att frakt kan förekomma och att terminalen måste återlämnas omgående efter slutanvändning, det står även att det längst får gå 5 dagar utan att det sker några transaktioner. För avtalsbrott som exv. innebär att köparen/inhyraren inte lämnar tillbaka terminalen i tid eller använder den på ett sätt som strider mot avtalsvillkoren kan ersättningsskyldighet uppstå. Vad som är rätt "avgift" att kräva för sådana avtalsbrott är svårt att säga, men om inget annat anges i avtalet borde avgiften vara skälig i förhållande till vad avtalsbrottet innebär ekonomiskt för motparten. En avgift på 2.5 % av köp på terminalen är vanligt för dylika uthyrare av bankkortsterminaler och såsom första frågan gäller detsamma här, eftersom du ingått ett avtal med ett sådant villkor har företaget därför rätt att ta ut en motsvarande avgift. Den sista frågan rör månadsrapporten. I avtalet står att "månadsrapporten för bokföring kostar 90 kr exkl. moms per rapport". Det finns inga regler som hindrar en uthyrare av betalningsterminaler att ta ut en avgift för en månadsrapport för bokföring.

I vissa fall kan avtal jämkas/justeras eller i sin helhet förklaras ogiltigt om det föreligger ett oskäligt missförhållande mellan parternas avtalsförpliktelser eller på grund av andra omständigheter (28-38 §§ avtalslagen se här). Sådana förhållanden verkar emellertid inte föreligga i förevarande fall.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare