Avhjälpande av fel i tjänst är kostnadsfritt enligt lag

Hej;

Vi har låtit borra en dricksvattenbrunn. Avtalet är reglerat i ett kontrakt med fast pris till ett visst djup, och därefter meter-pris. I kontraktet beskrivs en sk servicegaranti, där det anges att firman skall åtgärda ev fel beträffande borrning och pumpinstallation utan kostnad för kunden.

Efter installationen var vattnet missfärgat av sand/sediment och efter en tids väntande på att vattnet skulle klarna utan att så skedde, beslöt sig firman för att åtgärda detta. De satte in nya foderrör ned till berggrund, och nån slags expansionsmassa. Så småningom klarnade vattnet efter detta.

Firman menar att detta inte faller under servicegarantin, och kräver oss på ytterligare 21000;-, ca 20% ytterligare av totbeloppet. Jag förstår detta som ett fel beträffande borrning och därför faller under servicegarantin.

Vill ni ha en kopia av kontraktet? Hur uppfattar ni denna tvist och vad föreslår ni att jag skall göra vidare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr har vi inte någon möjlighet att ta emot avtal eller andra handlingar på gratisdelen av vår rådgivning. Men utifrån vad du berättat ska jag försöka besvara din fråga så tillfredsställande som möjligt.

Du har två frågor i din fråga och jag tänkte dela upp dem. Jag börjar med frågan hur vi uppfattar denna tvist och går därefter in på vad du ska göra.

Jag antar att du låtit borra denna brunn i form av en privatperson, och alltså inte anlitat ett företag. Är det så anses du vara en konsument och konsumenttjänstlagen blir tillämplig (se länk https://lagen.nu/1985:716). Har du anlitat dessa i form av ett företag är lagen om avtalsvillkor mellan näringsidkare tillämplig (se https://lagen.nu/1984:292).

Men det verkar som att du är en konsument så jag kommer gå in på reglerna i konsumenttjänstlagen.

Vad som är aktuellt i din fråga är om det är ett fel i tjänsten. Vad som anses vara fel i tjänst regleras i 9-11 §§ i konsumenttjänstlagen. I ditt fall skulle jag säga att 9 § 1 punkten konsumenttjänstlagen är aktuell.

Du som konsument har med all rätt att förvänta dig att få rent vatten i kranen. Det skulle nog ingen kunna säga något emot. Detta medger också företaget, eftersom att de har åtgärdat problemet efter att du reklamerat det, sagt att något var fel.

Vad de då gjort anser jag vara ett avhjälpande enligt 20 § konsumenttjänstlagen och enligt 20§ 4 stycket konsumenttjänstlagen så ska avhjälpande ske utan kostnader för konsumenten. De har alltså inte rätt att kräva betalning av dig. Det spelar alltså ingen roll om detta ingår i deras avtal som servicegaranti, utan det står i lagen att avhjälpande ska ske kostnadsfritt. Att de då försöker kräva betalning är dåligt gjort av dem, men det leder in mig på din nästa fråga.

Vad ska du göra? Du behöver inte göra någonting. I alla fall så behöver du inte betala. Antingen så inser de att de inte kommer få pengar för detta avhjälpande, eller så kommer de försöka att ta ärendet vidare till kronofogden och kanske domstol. Skulle de ta det till kronofogden är det inte svårare än att du bestrider deras anspråk. Efter att du gjort detta så måste de ta ärendet till en domstol och då kan du behöva skriva ett svaromål och själv fara till en tingsrätt alternativt anlita ett juridiskt ombud som, om du vinner, inte behöver betala för.

Detta tvivlar jag däremot skulle hända, utan jag tror att de kommer som längst gå till kronofogden, men efter det så kommer de nog att sluta försöka.

Värt att komma ihåg är att du måste så klart betala det ursprungliga priset ni kommit överens om, men inte detta avhjälpande.

Vad som också är viktigt att tänka på är att efter installationen är de klara. Det är helt orimligt att de skulle hävda att de inte var klara med vattenbrunnen efter att de säger att de är färdiga med installationen, men det är något de kan försöka säga för att få dig att betala.

Det kanske först verkar lite oroväckande att ”hamna hos kronofogden” men så länge du bestrider fakturan de skickar så kommer de måste ta ärendet till en tingsrätt och då kommer du inte ha något mer att göra med kronofogden angående det här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du några ytterligare funderingar så lämna en kommentar på här på Lawlines sida så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare