Avhjälpande av fel - lokal

Hej,

Jag hyr en lokal där jag bedriver nagelvård. Där har ett fotbad läckt och orsakat en vattenskada. Mitt försäkringsbolag säger att de ansvarar för byte av mattan men att skadorna under ska hyresvärden stå för. Hyresvärden säger att de inte ska stå för något, vad gäller?

Vänliga hälsningar Lisa

Lisanails@hotmail.se

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det åligger din hyresvärd att se till att lokalen är i brukbart skick för det avsedda ändamålet. Dock är bestämmelserna dispositiva, innebärande att inskränkningar i avtalet kan ha gjorts. Jag skulle därför rekommendera dig att se över det avtal du träffat med din hyresvärd för att se om några sådana inskränkningar har gjorts. Därefter kan du även kontakta hyresnämnden för att se om de kan hjälpa dig närmre med dina problem (http://www.hyresnamnden.se/). Eftersom försäkringsavtal skiljer sig ifrån olika bolag rekommenderar jag dig även att läsa igenom det avtal du träffat med försäkringsbolaget för att se vad som regleras närmre där gällande skador på lokal.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare