Avhysa person från friggebod

Träffar sedan en tid en man och vi är lyckliga tillsammans. Problemet är att han har ett ex som vägrar flytta och har bosatt sig i hans friggebod ute i hans trädgård.

Hon har svårt att hitta en ny bostad och säger sig ha rätt att bo där.

Huset äger han och har så gjort hela tiden. Hon är bara skriven på adressen i hans hus.

Det är slut mellan dom och han vill inte ha henne där. Hon vägrar dock att lämna ifrån sig nyckeln och vägrar flytta.

Har han rätt att kasta ut henne?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår ifrån mitt svar här, att kvinnan som bosatt sig i friggeboden inte har varit gift med mannen, inget hyresavtal ingåtts eller att sambolagen inte kan tillämpas på deras tidigare bostad.

Kvinnan som bosatt sig i friggeboden i trädgården ska på anmodan av fastighetsägaren omedelbart lämna den. Vägrar hon att göra det, bör ni begära avhysning. Detta gör ni genom att ansöka hos kronofogdemyndigheten.

Länk till ansökan kommer här.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare