Avlägsning från krog

SVAR

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är upp till krögaren vem denne vill ha inne på sin krog eller inte. Detta grundar sig på närings- och avtalsfriheten. Så även om du inte betett dig illa på krogen ligger det i krögarens händer om denne vill låta dig vistas där eller inte. Krögaren får ”porta” dig dvs. säga till dig att du inte får komma in på krogen i fortsättningen.

Däremot har krögaren eller annan personal, med undantag från ordningsvakter, ingen rätt handgripligen slänga ut dig. De kan endast be dig att gå därifrån om du skulle befinna dig inne på krogen.

Jag hoppas svaret gav dig klarhet.

Med vänlig hälsning,

Oskar Fröberg - See more at: http://lawline.se/answers/nekad-service-krog#sthash.QaYPlXuA.dpuf

Men om dom handgripligen gör det?

Lawline svarar

Hej igen!

Krögaren eller annan barpersonal har som sagt ingen rätt att handgripligen avlägsna dig från krogen. Om de skulle göra det kan det vara fråga om ett olaga tvång eller olaga frihetsberövande då de med våld tvingar ut dig från stället. Detta är brottsligt enligt brottsbalken 4 kap.

Det föreligger inte heller nödvärnsrätt för krögaren eller personal i en sådan situation då du själv inte begår en brottslig gärning endast genom att vistas på krogen trots tillsägelse att lämna stället.

Hoppas jag lyckades svara på din fråga denna gång.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare