FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/11/2017

Avliden advokat - ställa in huvudförhandling

Hej!

Min mamma är dömt i tingsrätten men fallet ska omprövas i hovrätten om två veckor. I förrgår dog hennes advokat efter en kort tids sjukdom. Kan hon bli tvingad att försvara sig utan advokat eller vad kan hon göra. Det tar längre tid en två veckor att hitta en ny advokat som kan sätta sig in i ämnet. Dessutom är den avlidnes papper inlåsta i 10 år framöver och kan ej användas? Vad kan vi göra för att få fallet iallafall framflyttat så en ny advokat kan göra om fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Rättegångsbalken, 46 kap. om rättegång i huvudförhandling i sådana mål var allmänt åtal förs, ska huvudförhandlingen inställas och utsättas till annan dag bl.a. "då den tilltalade enligt lag skall hava försvarare, sådan icke är närvarande och försvarare icke omedelbart utses", se 2 § första stycket, tredje punkten. Detta tillämpas även på huvudförhandlingar i Hovrätten, se Rättegångsbalken 51 kap 17 §.

Sammanfattningsvis ska en ny försvarare utses (se närmare 21 kap. Rättegångsbalken om den misstänktes försvar) men som du nämner dröjer det innan denne kan sätta sig in i målet. Huvudförhandlingen ska därmed utsättas till en annan dag.

Jag har dessvärre svårt att tolka vad du menar med att "den avlidnes papper inlåsta i 10 år framöver och kan ej användas". Vänd dig gärna till våra andra tjänster för att få mer rådgivning gällande detta.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare