Avliden saknar barn och testamente finns - vem ärver?

Hej

Läser i en bouppteckning där den avlidne inte har egna barn att broderns dotter ärver enligt lag

Det finns ett testamente där hustruns systers barn ska ärva

Frågan ärver brorsdottern

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En person kan disponera sina tillgångar i princip som denne vill. Den får härigenom även, genom ett testamente, fördela arvet efter sig. De enda egentligen betydelsefulla inskränkningar som finns är barnens rätt till laglott (hälften av arvet) samt makes rätt till att utfå minst fyra prisbasbelopp (ca 180 000 kr). Saknar den avlidne barn och en make (eller om maken redan genom bodelningen erhållit egendom till ett värde av minst fyra prisbasbelopp) finns alltså inga legala hinder för att genom testamente låta någon annan ärva än den som skulle ha ärvt, enligt lag, om ett testamente inte existerat. Detta innebär att brorsdottern inte har rätt till arv om ett testamente finns, som föreskrivet något annat.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare