Avsägelse av laglott

Kan en bröstarvinge avsäga sig sin laglott?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Frågan är alltså huruvida en bröstarvinge kan avsäga sin rätt till laglott. Som du säkert har identifierat finns det en möjlighet för arvingar att avsäga sin rätt till arv. Denna möjlighet ges genom Ärvdabalkens 17 kap 2 § 1 st som stadgar att en arvinge kan med bindande verkan avsäga sin rätt till arv genom att antingen godkänna ett av arvlåtaren upprättat testamente till förmån för någon annan eller på annat sätt hos arvlåtaren skriftligen vidkänner att man avsäger sin rätt till arv.

Läser man vidare i paragrafen inser man snabbt att fallet inte är likadant för bröstarvingars rätt till laglott. Denna rätt är genom hela arvsrätten extra hårt skyddad vilket även påvisas här. I paragrafen stadgas då att en bröstarvinge (se definition i ärvdabalkens 2 kap 1 §) endast kan avsäga sin rätt till laglott ifall hen uppburit skäligt vederlag (motsvarande laglotten vanligtvis) eller ifall egendom motsvarande laglotten tillfaller bröstarvingens avkomlingar eller make genom testamente eller lag.

Det finns även en ytterligare möjlighet som liknar en avsägelse vilket innebär att bröstarvingen blir arvslös. Ifall arvlåtaren skriver ett testamente som kränker bröstarvingens laglottsrätt och bröstarvingen i sin tur låter bli att påkalla jämkning av testamentet inom sex månader kommer det innebära att bröstarvingen förlorar sin laglott med bindande verkan. Detta stadgas i ärvdabalken 7 kap 3 §.

Jag hoppas att jag har hjälpt dig på vägen och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att maila oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare