FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/02/2017

Avslöja hemlighet om otrohet

Kan man anmäla någon som har sagt att en person har varit otrogen till den personen som den andra personen i fråga har varit. T. Ex jag har fått veta att en person har varit otrogen mot sin fästman med min kompis, kan jag då berätta det för hennes fästman utan att det är ett brott?

Anonym

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att någonting skall klassas som ett brott krävs det att det är straffbelagt enligt lag, den s.k. legalitetsprincipen. Situationen du beskriver är inte förbjudet och därav inget brott. Du kan dock inte anmäla personen i fråga (eftersom det inte heller är straffbart att vara otrogen) utan enbart berätta för den det berör.

Vänligen,

Alexandra TeorellRådgivare