Avsluta provanställning

Hej jag har en provanställning från datum 150331-150930 på ett mindre aktiebolag. Jag arbetar 30% med lön månadsvis. Det säger att uppsägningstid skall vara enligt lag i kontraktet. Jag tyder det att jag som arbetstagare kan avsluta provanställningen utan uppsägningstid, eftersom arbetet ej passar mig och jag vill ej att det blir en tillsvidareanställning.

Jag meddelade den 4 september till arbetsgivaren att jag slutar omgående mitt provanställningsavtal

Arbetsgivaren säger att det är 30 dagars uppsägningstid och jag inte kommer att få ut innestående lön om jag ej arbetar tills slutet av månaden.

Vad är det som gäller för mig och vilken lag ska man hänvisa till?

Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om vi bara tittar på LAS som det verkar refereras till i ditt anställningskontrakt så finns det ingen uppsägningstid från din sida gentemot arbetsgivaren, du kan alltså sluta omgående. Detta framgår av LAS 2§st2 eftersom ett villkor i ditt anställningsavtal som innebär att du har en uppsägningstid gentemot din arbetsgivare vid en provanställning skulle vara till din nackdel.

Däremot kan man avtala om att en prövotid inte får avbrytas i förtid (LAS 6§ st3) om detta har avtalats så gäller alltså det.

Det kan även vara så att det genom kollektivavtal på arbetsplatsen finns avvikelser från reglerna i LAS 6§ om provanställning dessa gäller då istället för LAS 6§, se LAS 2§st3

Däremot finns det ingen lagstadgad 30-dagars uppsägningstid vid provanställningar som din arbetsgivare verkar antyda.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare