Avsluta provanställning i förtid

Hej!

Jag och min partner driver ett event/pr bolag där vi för två månader sedan kände att vi behövde anställa en till projektledare för att kunna ta in mer jobb. Denna har nu varit provanställd sedan dess där vi skrev ett anställningsavtal där båda hade en månads ömsesidig uppsägningstid. Vi har nu känt att hon mest suttit av tiden på sitt arbete och inte tillfört speciellt mycket alls. Vi har två praktikanter som levererar 10 gånger mer. Så vi tog ett möte med henne där vi förklarade situationen på ett väldigt ödmjukt sätt. Sedan dess har hon varit på jobbet en dag, dagen efter uppsägningen. Sen skickade hon ett mail där hon skrev i stil med "hej, jag har blivit jättesjuk så jag kommer nog vara hemma väldigt många dagar". Varav vi först och främst misstänker att hon inte alls varit sjuk. Sedan efter 6 dagar skickar hon ett nytt mail där hon skriver "jag är hemma med sjukt barn". Har nu varit hemma i 4 dagar, utan att ens skriva någon dag och förklara att hennes barn fortfarande är sjukt. En av våra samarbetspartners ringde henne i måndags och ställde en fråga gällande ett projekt i veckan som hon varit involverad i, varav hon var väldigt otrevlig och avfärdande. Är detta tillräckligt för att få igenom att hon arbetsvägrar? Och hur går man tillväga i ett sådant tillfälle?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det föreligger en provanställning så kan ni som arbetsgivare avsluta denna provanställning i förtid om ni inte avtalat om annat, se 6 § lagen om anställningsskydd (LAS). Om ni som arbetsgivare väljer att avbryta en provanställning i förtid kan arbetstagaren enligt LAS i princip inte angripa detta rättsligt, ni har således rätt att avbryta er anställdes provanställning i förtid utan att behöva ange några särskilda skäl. Däremot kan åtgärden angripas på andra grunder, exempelvis diskriminering enligt diskrimineringslagen.

Ni behöver därför inte ange några särskild grunder till varför ni vill avsluta provanställningen, ni måste dock meddela den provanställde om detta två veckor i förväg enligt 31 § LAS. Eftersom ni avtalat om en månads uppsägningstid torde ni även behöva beakta denna.

Hoppas detta var svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare