Avslutad förundersökning och körkortstillstånd

Hej för några månader sen så hade jag förhör med en polis om misstänkt narkotikabrott innehav. Han visade upp meddelanden mellan mig och langaren och swish betalningar. Han tog inte blodprov eller urinprov heller. Han var övertygad om att jag köpt narkotika men jag nekade och sa att jag inte mindes. Idag 13/1/2018 fick jag brev igen som säger Brott: innehav genom flertal tillfällen köpt narkotika. Sen står det att en förundersökning har genomförts och att jag har rätt att yttra mig innan 2018/2/2. Vad betyder detta? Att jag redan är dömd för brottet eller? Och kommer jag kunna ta körkort ens jag är 19 år och har gjort allt förutom teoriprovet och uppkörningen just nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förundersökningen

En förundersökning inleds när det finns anledning att anta att ett brott har begåtts, detta framgår av 23 kap. 1 § rättegångsbalken. Förundersökningen har som syfte att utreda om brott har begåtts, vem som har begått brottet och om det finns tillräckliga skäl för åklagaren att väcka åtal.

Att en förundersökning har genomförts innebär inte att du redan har dömts för brottet utan enbart att den utredning som har genomförts har slutförts. Enligt 23 kap. 18 a § rättegångsbalken har du rätt att ta del av förundersökningen när den har slutförts, du kan även begära komplettering av förundersökningen om det är något som du tycker fattas. Detta rättighet är även något som framkommer i den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR) och då framför allt i artikel 6.3 b i EKMR där det framgår att den som är misstänkt för brott har rätt att få tillräcklig tid och möjlighet att förbereda sitt försvar. Genom att du får möjlighet att gå igenom förundersökningen och yttra dig över den och hur du ställer dig till brottsmisstankarna så får du veta vad polis och åklagare har för bevisning o.s.v. och du kan därigenom förbereda ditt försvar.

Att få framträda i domstol och försvara dig mot anklagelser som riktar sig mot dig är din mänskliga rättighet, artikel 6 i EKMR och det är endast domstolen som kan döma dig för brott. Det finns dock vissa undantag som har med strafförelägganden att göra, detta kommer jag dock inte beröra närmare här.

Körkort

När man ska ta körkort krävs det att man har fått ett körkortstillstånd från Transportstyrelsen. Transportstyrelsen prövar om man ska få ett tillstånd och de gör då en bedömning om man är lämplig för att ta körkort enligt 3 kap 2 § körkortslagen, och hänsyn tas då bland annat till noteringar i belastningsregistret. Just narkotikabrott kan tyda på att man inte är pålitlig i nykterhetshänseende, vilket är ett kriterium som Transportstyrelsen bedömer. Om man har en notering i belastningsregistret kan det leda till att Transportstyrelsen beslutar om en så kallad spärrtid, enligt 3 kap 9 §. Denna spärrtid kan vara mellan en månad till tre år, och under spärrtiden kan man alltså inte ta körkort. Efter spärrtidens slut kan man på nytt ansöka om körkortstillstånd, varpå Transportstyrelsen gör en ny bedömning. Har man fått ett körkortstillstånd kan detta återkallas om man inte längre uppfyller kraven.

Om du inte har hunnit ta ditt körkort finns alltså en risk att ditt körkortstillstånd återkallas om du döms för brottet. Då kommer en eventuell spärrtid beslutas, men hur lång tid spärrtiden i så fall varar beror på flera omständigheter, något som är svårt att bedöma här. Transportstyrelsen behöver dock inte återkalla ditt körkortstillstånd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Med vänliga hälsningar

O HRådgivare