Avslutande av provanställning en dag innan den går över till tillsvidareanställning

Hej. Jag fick i oktober 2015 ett 6 månaders kontrakt på ett företag. Dagen innan jag skulle bli tillsvidareanställd, blev jag uppsagd. Hade en dag kvar att jobba. Jag har ju två veckors uppsägningstid. I det läget går jag in i en fast anställning. När min uppsägande tar slut. Detta hände i förrgår. Jag tror att företaget gjorde fel. Skall sägas att konsultchefen är nyanställd 22-23 år. Själv är jag 56 år. När jag blev uppsagd sökte företaget jag var uthyrd till, ny personal. Jag vill inte bråka. Men har dom gjort fel så går jag vidare. Detta känns inte rätt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utefter din fråga antar jag att du hade en provanställning, och enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) så är utgångspunkten att en provanställning får avslutas i förtid, eller när prövotiden går ut. Arbetsgivaren kan göra detta utan att behöva ange några särskilda skäl, man kan alltså inte rättsligt angripa arbetsgivarens beslut att avsluta en provanställning, såvida det inte föreligger grund för diskriminering eller brott mot föreningsfriheten. Däremot finns det en skyldighet för arbetsgivaren att lämna meddelande om detta minst två veckor i förväg, 31 § LAS. Om arbetsgivare underlåter att göra detta så kan du yrka skadestånd enligt 38 § LAS.

Arbetsgivaren har sedan rätt att söka ny personal, även till samma tjänst som du tidigare hade. Det finns ingen företrädesrätt till återanställning vid en provanställning.

Sammanfattningsvis så har arbetsgivaren i detta fall inte gjort något fel genom att avsluta din provanställning. Däremot har arbetsgivaren inte meddelat dig två veckor i förväg, varför det kan finns grund för skadestånd. Om du vill gå vidare med skadeståndsfrågan rekommenderar jag dig att ta kontakt med ditt fackförbund för vidare hjälp. Alternativt kan du kontakta vår juristbyrå och boka en tid för rådgivning, det gör du här.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Men om jag har missförstått dig får du gärna lämna en kommentar med kompletterande information.

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare