Avstå från arv - arvsavsägelse

Kan jag och min syster avsäga oss ett arv efter vår bror? Hur går vi tillväga i så fall? Hur ska vi formulera oss? Ska det reg. hos tingsrätten? Vi ärver eftersom han saknar barn och våra föräldrar är avlidna. Vår bror fick överta vårt barndomshem av oss syskon i samband med att vår mamma gick bort. Han har massor med skulder och kronofogden efter sig. Vi har aldrig umgåtts med honom och vi vill därför inte ha med hans skulder att göra. Vi har ytterligare fem syskon som kommer att ärva honom.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga,

Det är absolut möjligt för er att avsäga er från ett arv efter er bror.

Gällande rätt angående arvsfrågor finns i ärvdabalken (ÄB) - se här.

Ni kan avsäga er arvet genom s.k. arvsavsägelse

Det innebär att ni som arvtagare frånsäger er rätten till arvet. Det krävs att ni är myndiga - vilket jag presumerar - samt att det görs skriftligt till er bror - se 17 kap 2 § ÄB. Detta sker alltså när er bror fortfarande är vid livet.

Ni kan även avsäga er arvet genom s.k. arvsavstående

Detta sker när er bror, arvlåtaren, har avlidit. Vid detta skede kan ni förklara att ni avstår från arv och görs innan arvskiftet genomförs. I samband med bouppteckningen ska en skriftlig arvsavståendehandling inlämnas till Skatteverket.

Min rekommendation är att ni tar hjälp av vår juristbyrå som kan hjälpa er utfärda en juridiskt korrekt handling. Ni kan boka en tid genom att klicka på denna länken: www.lawline.se/boka.

Hoppas ni fick svar på er fråga,

Allt gott

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare