FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/07/2016

Avtal gällande delbetalning

Hej har skrivit ett avtal med min x fru att betala 3500kr i 2 år för hennes del av huset.har skött allt och aldrig missat en betalning.nu kräver hon resterande 100000kr om 4 dagar?. Står inget i avtalet som är bevittnat om att hon kan bryta avtalet...vad är det som gäller.sköter min betalningar perfekt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag ber om ursäkt för ett något sent svar men i och med att du har använt dig av vårt gratissystem så kan vi tyvärr inte garantera svarstid. Men jag hoppas att du fortfarande kan ha användning av vårt svar.

En allmän rättsprincip inom avtalsrätten är det latinska uttrycket, "Pacta sunt servanda", vilket innebär att avtal är till för att hållas. Principen innebär att avtal är juridiskt bindande för parterna, dvs. du och din fru, som ingått det. Regeln går emellertid inte att uttryckligen utläsa i lagtexten. Varför den trots detta kan anses gällande är för att det finns vissa lagfästa undantag ifrån regeln. Sådana återfinns bland annat i avtalslagens 3 kapitel. I de fall då något undantag ifrån regeln inte är tillämpligt – då gäller att ”avtal ska hållas”.

De undantag som finns berör till exempel fall där någon av parterna, som ingått avtalet, varit omyndig vid avtalsingåendet. Eller då någon exempelvis tvingats att ingå avtal under hot. Jag kan inte se att något undantag ifrån ”avtal ska hållas”-regeln föreligger i ditt fall och således har både du och din fru, genom att ha skrivit under avtalet, godtagit dess innehåll. Därmed har ni båda en skyldighet att hålla er till vad ni har kommit överens om.

Ditt scenario: Om det du säger stämmer, dvs. att det i avtalet inte finns något som säger att din f.d. fru har rätt att bryta avtalet kan hon inte heller frångå er överenskommelse. Hon kan helt enkelt inte kräva att du ska betala resterande 100 000kr! Som ovan nämnt har din fru en skyldighet att hålla sig till avtalet!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du välkommen att lämna en kommentar nedan eller skicka in en ny fråga. Behöver du fördjupad hjälp i ärendet rekommenderar jag dig att mejla till info@lawline.se.

Lycka till och ha en trevlig dag,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare