Avtal ingånget över telefon utan vetskap

Hej

Jag blev häromdagen uppringd av mitt telefonbolag som såg att bindningstiden på mitt abonnemang håller på att löpa ut och frågade om jag ville teckna ett nytt och få en telefon på köpet. Jag avböjde och sa tydligt att jag inte vill sluta avtal över telefon. "okej, då lägger jag på en trogen kund rabatt" sa dom och lade på.

När jag gick in och skulle kolla vilket datum bindningstiden löper ut såg jag att jag var bunden ännu ett år. När jag ringde för att fråga hävdar de att jag ingick ett avtal när jag gick med på trogen kund rabatten. Nu undrar jag två saker, har jag verkligen ingått ett avtal? Jag har inte lämnat någon accept. Och även om jag lämnat accept, kan jag då ingå ett avtal med bindningstid om de inte säger någonting om det? Det enda de nämt är att de ska lägga på en rabatt, hur kan jag då gå med på att binda mig till det företaget i ett år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Köp över telefon lyder under relativt stränga regler som syftar till att skydda konsumenten. Det innebär att du i detta fallet kommer kunna ångra köpet utan några påföljder.

Till att börja med kan det konstateras att försäljaren har gjort helt fel och att avtalet faktiskt inte ens är giltigt. I 2§ 2 kap (2:2) "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" Stadgas en lång lista på den information säljaren måste ge dig som konsument, däribland avtalets löptid och vad som gäller för uppsägande. Detta tycks hen inte har gjort.
Villkoren ska dessutom ges "klart och begripligt" - 2:3 ovanstående lag

Samtal spelas in vid telefonförsäljning och det kommer alltså vara enkelt för dig att påpeka bristerna i avtalet om du kontaktar företaget.

Det enklaste sättet för dig är däremot att använda dig av ångerrätten du har vid köp över telefon.
Enligt 2:10, 2:12 lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du rätt till 14 dagars ångerrätt från den dag då avtalet ingåtts. Du kan alltså kontakta företaget och säga att du ångrar dig, sålänge det är inom 14 dagar från telefonsamtalet så kommer tjänsten att avbrytas.

Sammanfattningsvis - Om det ännu inte gått 14 dagar bör du omgående kontakta företaget och hävda din ångerrätt. Om det gått mer än 14 dagar kan du kontakta företaget och hävda att avtalet ingåtts under felaktiga omständigheter. Om företaget inte går med på detta bör du kontakta konsumentombudsmannen för ytterligare hjälp.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare