Avtalsfrihet, beloppskrav vid e-handel

Får en butik som endast verkar på nätet, e-handel, välja att sätta en ordergräns på ett visst belopp, även om de har produkter för under det beloppet och även om produkterna ej går att köpa annat än på internet då de ej har fysiska butiker? Om jag, som konsument, vill handla för under detta belopp och betalar fraktavgift, får butiken verkligen då sätta en beställningsgräns som tvingar mig att köpa någon till vara ifall jag ens vill ha möjlighet att beställa?

Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten i svensk rätt är avtalsfrihet vilket innebär att det är upp till var och en att bestämma om man vill ingå ett avtal eller inte, med vem man ska ingå avtalet och vad det avtalet ska innehålla.

Undantag från huvudregeln finns och det kan vara t.ex. att ett avtal måste ha viss form (skriftligt) eller att avtalet inte får begränsa rättigheter som ges till vissa grupper t.ex. konsumenter eller arbetstagare.

Det finns ingenting i konsumentlagstiftningen som kan tvinga en butik, vare sig det handlar om fysiska butiker eller inte, att ingå avtal med dig för ett visst antal produkter eller till ett visst pris. Det är alltså butikens avtalsvillkor som gäller så länge det inte strider mot någon tvingande regel i konsumentlagstiftningen.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare