Båda vårdnadshavares godkännande vid passansökan

Hej!

Jag skild och har ett barn med honom. Jag tänkte hälsa på mina föräldrar. Min son behöver pass men hans pappa vill inte skriva under. Han säger att hans advokat hade sagt att han ska inte skriva något under.

Han är arg på mig för att jag vill inte leva med honom.

Vi bodde med min son hor kvinnojouren pgv stryp och hot mm.

Vi har gemensamt vårdnad. Men han följer inte vad TR hade beslutat om umgänge.

I oktober blir igen siste TR om vårdnaden och umgänge.

Vilken förslag kan ni ge mig så vi kan få pass åt min son och vi kan flyga var vi vill? Min son hade aldrig träffat sina morföräldrar och jag har inte sett dem för fyra år sen.

Snälla hjälp mig!!!

Mvh/anonym

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser kring barns vårdnad finns reglerat i Föräldrabalkens (FB) 6 kapitel. Att ha vårdnaden om barnet innebär en rätt och skyldighet att besluta i frågor som rör barnet. Då du och barnets pappa har gemensam vårdnad så kräver de flesta frågor kring barnet bådas godkännande. Att ansöka om pass för barnet är en sådan fråga som kräver båda föräldrarnas godkännande (underskrift). Så länge ni har gemensam vårdnad så krävs det därmed att pappan också skriver under passansökan för ert barn. Enda sättet för dig att ensam kunna söka pass åt barnet är om du har ensam vårdnad, eller för det fall vid speciella omständigheter som gör att pappan inte skulle kunna gå att nå (6:13 2st. FB).

Så länge ni har gemensam vårdnad så behöver ni kunna komma överens i frågor kring barnet, om det är svårt så går det att få hjälp med medling av Socialtjänstens familjeenhet. De kan då hjälpa er att medla och komma överens om lösningar.

Då du säger att det har varit fysisk misshandel inblandad i ert förhållande så förstår jag att det kan vara svårt att åstadkomma någon lösning genom medling. Det bästa i så fall både för dig och barnet är kanske att försöka få ensam vårdnad, så att du kan besluta i dessa frågor själv. Jag förstod inte riktigt på din fråga om vårdnadstvisten fortfarande är aktuell eller om den är avslutad. Om vårdnadstvisten fortfarande är aktuell så bör du ändå antagligen inte åka utanför landet med barnet så länge tvisten pågår, då det kan vara till nackdel för dig i processen.

Tyvärr kan jag inte ge dig mycket mer vägledning än såhär då jag inte är närmare insatt i din situation. Det du kan göra är att prata med eventuellt ombud i din vårdnadstvist och/eller kontakta socialjouren där du kan få rådgivning och där du lättare kan förklara din situation.

Om du har andra frågor kring juridiken så är det bara att återkomma.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare