FrågaEKONOMIÖvrigt12/03/2018

Banklån som student

Hej,

Jag och min pojkvän vill köpa en lägenhet tillsammans, jag studerar och han jobbar. Han kan ensam få låna tillräckligt för att köpa den lägenheten vi är intresserade av men det är jag som går in med högst kontantinsats. Kan vi båda stå på köpekontraktet trots att han är ensam lånetagare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det här är i grund och botten ingen juridisk fråga och det är egentligen upp till banken hur dem vill göra. Jag ser inga hinder för att banken skulle låta dig stå med som låntagare. Det blir en extra säkerhet för banken som kan kräva er båda på betalning.

Om du vill skydda din kontantinstans kan du skriva ett enkelt skuldebrev tillsammans med din pojkvän. Det finns egentligen inga formkrav för ett sådant skuldebrev, men det kan vara bra att ha med information om belopp, betalningsvillkor, datum och namnteckningar. Jag kan tipsa om dig om du kan vända dig till Notarius publicus där du bor. Denna person (typiskt sett en advokat) kan hjälpa dig att utfärda skuldebrevet och även bevittna det så har du en extra säkerhet om det skulle bli en tvist om skuldebrevet i framtiden.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare