FrågaEKONOMIÖvrigt11/12/2016

Banksekretess och fordringsavtal mellan privatpersoner

Hej! Om jag som privatperson ska få eller låna pengar av en annan privatperson, kan denne person begära att jag visar upp kontoutdrag från min bank för att bevisa att jag tex. inte tjänar så mycket pengar så att denne person ser att jag har ont om pengar och är då villig att ge mig eller låna ut pengar till mig?

Jag vet att det finns något som kallas för banksekretess men det innefattar bara mellan banker och privatpersoner och inte mellan privatperson till privatperson?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Banken får inte röja uppgifter angående ditt konot där eller ert samarbete; banksekretessen omfattar allt ända ner till det faktum om du är kund där eller inte, Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ett medgivande från dig upphäver sekretessen eftersom sekretessen är till för att skydda dig, men du har alltid ett eget val vad gäller hanteringen av dina uppgifter. Sammanfattningsvis svarar banken gentemot dig och inte någon annan, det är alltså du som bestämmer gällande dina uppgifter, alltså kan ingen tvinga dig att visa upp dina bankuppgifter.

Däremot är det ett avtal som du ingår med den andra personen vad gäller lån av pengar, vilket innebär att du kan välja om du vill gå med på att visa upp ditt kontoutdrag eller inte, men då också med konsekvenser.

Om ni ska ingå avtal om att låna ut pengar föreslår jag att ni upprättar ett skuldebrev enligt skuldebrevslagen så att det blir juridiskt riktigt och om något händer har ni den handlingen att luta er tillbaka på, se här: https://lagen.nu/1936:81

Hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare