Bära uniform utanför tjänsten

Får en securitasvakt använda sin uniform i det privata när han ej är i tjänst

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger personen sken av att tillhöra en kår i det allmännas tjänst, exempelvis polisen, kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader för föregivande av allmän ställning, vilket framgår av brottsbalken 17:15 första stycket. Eftersom en ordningsvakt, liksom polis, är i det allmännas tjänst så omfattas imitation av dessa också av bestämmelsen.

Då den som faktiskt är ordningsvakt bär uniform utanför tjänsten lär det inte bli fråga om det brott som jag har nämnt. Det kan istället vara frågan om tjänstefel, se brottsbalken 20:1. De finns ofta interna föreskrifter som anger hur de anställda får bära sin uniform. Att bära uniformen på väg till jobbet och på väg från jobbet är förmodligen inte heller något problem.

Sammanfattningsvis kan alltså, beroende på omständigheterna, det vara tjänstefel att bära uniform utanför tjänsten.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare