FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/09/2017

Barn har rätt att få behov av umgänge med andra än föräldrarna tillgodosett

Mina barn har blivit lvu placerade o har varit ensamstående förälder i ca 4 år under dessa 4 år har mina föräldrar hjälpt mig väldigt mkt . Så de har en väldigt nära relation till farmor o farfar så har de rätt att träffa dem nu

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I föräldrabalken anges att ett barns vårdnadshavare är ansvarigt för att barnets behov av umgänge med annan närstående person än vårdnadshavaren tillgodoses så långt det är möjligt (se 6 kap. 15 § 3 st). Annan närstående person kan vara exempelvis mor- eller farföräldrar. Trots att barnen är LVU-placerade har de alltså rätt till kontakt med sina farföräldrar, och ansvaret för det ligger på de nuvarande vårdnadshavarna.

Jag vill flika in att rätten till umgänge är barnets, så farföräldrar har ingen rätt att ha kontakt med ett barn som inte vill det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare