Barnbarn och syskonbarns arvsrätt

Mina Barns mor har gått bort för 5 år sedan nu har hennes föräldrar gått bort . får mina barn ärva morföräldrarnas del och deras mostrar ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst så ska den avlidnes bröstarvingar (d.v.s. dennes barn) ärva enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken. Om dina barns morföräldrar avlidit ska alltså dina barns mor och dennes syskon ärva. Eftersom dina barns mor avlidit så får dina barn ärva istället för deras mor, detta kallas istadarätt och regleras i 2 kap 1 § andra stycket ärvdabalken. Dina barn får alltså dela på arvet med deras mors syskon.

Rörande dina barns mostrar så har dina barn möjlighet att ärva dem men det förutsätter då att dina barns mostrar inte har några egna barn då deras barn ärver allt. Förutom att mostrarna inte får ha några egna barn krävs också att deras föräldrar inte lever (vilket de inte gör om jag har tolkat din fråga rätt). Dina barns mor hade stått på tur för att ärva sina syskon men eftersom dina barns mor avlidit träder istadarätten in igen även här vilket gör att dina barn ärver deras mostrar istället för deras mor om dessa omständigheter är uppfyllda enligt 2 kap 2 § ärvdabalken. Finns ett testamente kan dock dina barns mostrar göra dina barn arvlösa även om dessa omständigheter är uppfyllda.

Hoppas du fick svar på din fråga.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare