FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/05/2016

Barnets boende

Om min sambo har legat ute på sjön 14 dagar och varit hemma 14 dagar under hela vårat förhållande där vi har en 9 årig son. Kan han då kräva att han skall ha honom hela perioden själv när han är hemma. Vår sons fasta punkt har alltid varit mig. Kan han verkligen göra så här då?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår situationen som att du och din (före detta ?) sambo har en gemensamma son som du har ensam vårdnad om. I Föräldrabalken (FB) 6 kap regleras vårdnaden om barn. Enligt 6 kap 2 a § ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

Din son har rätt till bra kontakt med båda sina föräldrar, men vad som är bäst i just det här fallet beror på hur situationen ser ut. Om du och barnets pappa inte kan komma överens om hur vårdnad och boende ska fungera kan ni avtala om vårdnad enligt 6 kap 6 § FB och avtala om boende enligt 6 kap 14 a §. Det viktigaste är att er son mår bra och att boendet fungerar för honom, antingen växelvis var 14:e dag eller bara bo hos dig eftersom pappan är borta längre perioder.

Hoppas svaret var till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare