Barnets rätt till arv

Hej

Fråga om testamente.

Jag har en vän som har två barn ett är myndigt och ett som är 2 år. Han skall gå isär med modern till två års barnet och han är rädd för att denna skall göra slut på arvet ifall han dör. Han vill säkra så att icke myndiga barnet har kvar arvet när denna blir myndig.

Kan jag skriva testamente så att mamman till tvååringen inte skall kunna röra dennes arv (pengar) innan denna är myndig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som så att du funderar kring makas/sambos och barns rätt till arv.

Till att börja med, regleras frågor om arv och testamente i ärvdabalken (ÄB).

Om en make avlider, ärver den efterlevande maken före gemensamma barn. Sambor har däremot ingen arvsrätt om man inte har upprättat en sådan rätt genom ett testamente.
I din fråga skriver du att fadern och modern till det gemensamma, 2-åriga barnet ska gå isär, det vill säga antingen skiljas om dem är gifta och/eller flytta isär om dem är sambos. Detta innebär att modern inte kommer att ärva något över huvud taget efter fadern, eftersom att dem inte längre är gifta. Modern kommer heller inte ärva något efter fadern om dem inte har något testamente som ger modern rätt att ärva efter fadern.
(3 kap. 1 § ÄB och sambolagen).

Enligt den legala arvsordningens första arvsklass, är bröstarvingar (barn) dem som ärver först. Alltså kommer det 2-åriga barnet och eventuellt andra biologiska barn till fadern, ärva hans kvarlåtenskap direkt efter hans död. Det krävs med andra ord inte att din vän upprättar ett testamente för att göra sitt barn arvsberättigad eller för att utesluta en arvsrätt för det 2-åriga barnets moder.
(2 kap. 1 § ÄB).

Skulle det vara så att din vän av andra skäl ändå vill upprätta ett juridiskt korrekt testamente, kanske för att säkra och se till så att arvet blir fördelat på det sättet som han verkligen vill, så kan han göra detta på egen hand här (pris 1495 kr) eller boka en tid för testamentsskrivning hos en jurist.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor! Har du vidare funderingar, är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare