Barns arvsrätt vid omgifte

Hej! Ett gift par som har en bostadsrätt och ganska mycket pengar på banken,makan avlider,maken sitter i orubbat bo. Det finns två vuxna barn som inte ärv någonting. Nu har maken/pappan gift om sig på äldre dar och frågan är om barnen kan få ut arvet efter modern,bostadsrätten är såld och ingen vet hur mycket pengar som finns på banken.

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När makan avled så skedde en bodelning mellan henne och maken, enligt 9 kap. 1§ äktenskapsbalken. De både makarnas tillgångar läggs ihop och delas som huvudregel lika mellan de två, 10 kap. 1§ ÄktB. Även om makan inte får ta del av sin kvotdel, så kommer denna att räknas ut och sedan ge till den efterlevande maken med fri förfoganderätt. De pengar som maken ärver med fri förfoganderätt är den avlidnes arv till dennes bröstarvingar.

Vad innebär detta? Jo, när den efterlevande gifter om sig så har dessvärre inte barnen rätt att ta ut sin andel i den avlidnes arv direkt. Istället så är det bestämt att den avlidnes pengar ska tilldelas barnen först när den efterlevande maken dör.

Om den efterlevande gifter om sig och senare avlider så kommer det likt första giftermålet att ske en bodelning. Viktigt i denna situationen är dock att den kvotdel som den efterlevande ärvde med fri förfoganderätt från den först avlidne kommer inte att tas med i den nya bodelningen utan kommer att undantas innan bodelningen sker. Denna kvotdel kommer först då att delas lika mellan bröstarvingarna, dvs barnen.

Angående pengarna på banken är det tyvärr svårt för mig att kommentera det enskilda fallet. Detta får räknas ut under de aktuella bodelningarna. Med det sagt så hoppar jag att du fick lite vägledning och att du fick svar på din fråga! Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan så ska jag utveckla eller förtydliga mitt svar.

Mvh,

Samuel LindbladRådgivare