FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/12/2017

Barns byte av efternamn och vårdnadshavares påskrift

Hej. Jag har en dotter som är 12 år. Hennes pappa bor i Norge, vi har gemensam vårdnad av vår dotter. Jag lever med en sambo vi har två döttrar ihop. Vi ska gifta oss i vår. O jag vill gärna att mina tre flickor har samma efternamn. Jag tror att hennes norska papp skulle gå med på att hon byter efternamn till min nya mans efternamn efter att vi gift oss. Min fråga är. Måste han komma hit personligen o skriva på eller gå det att lösa via tex fullmakt eller att han skickar en påskrift?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du och dina barn bor i Sverige, vilket gör att Lagen om personnamn blir tillämplig, se 31 §.

Vid byte av efternamn ska en ansökan skickas in till Skatteverket, se 3 § Lagen om personnamn. Då er ansökan avser ett barn som är under 18 år ska ni som vårdnadshavare ansöka om ändringen. Om barnet står under gemensam vårdnad, vilket er dotter gör i detta fall, krävs alltså att ni båda vårdnadshavarna gör ansökan.

Om barnet har fyllt 12 år, vilket din dotter har, måste barnet självt i regel samtycka till namnbytet (46 §).

Vad gäller frågan om fullmakt finns det viss möjlighet att ställa ut en fullmakt utformad generellt eller för specifika frågor, men möjligheten beror på dess användningsområde. Då det i detta fall endast krävs att ansökan görs gemensamt, det vill säga det krävs en påskrift av er båda vårdnadshavare, räcker det att pappan skriver på ansökningsblanketten och skickar till dig, att du sedan skriver på med din underskrift och skickar in till Skatteverket.

Ansökningsblanketten finner du här.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare