Basbeloppsregeln företräde

Hejsan

Jag och min syster undrar lite över det här med basbeloppen.

Vår far gick bort för 1 1/2 månad sedan. Precis innan skrev sig

hans fru på en annan adress flera timmar därifrån och orkade inte

vara kvar hos pappa. Hon har varit på väg länge men nu tog hon

beslutet och detta var förmodligen en av anledningarna till att

pappa gick bort väldigt hastigt trots cancer som inte blivit sämre.

Men, så är det och hon var ju fortfarande hans fru.

Hur som helst, så bodde de i ett hus ute i skogen, vid vattnet och

med naturen som bästa och närmaste grannar. Huset blev förfallet

men marken har väl ett litet värde i alla fall; blev senast för 2 1/2år

sedan värderat till ca 650000, det finns lån på 200000 som stod på

pappa. Ingen kan ta över detta och vill heller inte.

Nu har det sagts mig att frun ALLTID har rätt till 4 x basbeloppet

och i så fall blir det väl inget kvar till mig och min syster? Trodde

att vi som särkullbarn till pappa också har rätt till 2 x basbelopp.

Det är också vi som gjort allt jobb. Men om vi inte har rätt till något

efter pappa vill vi ju heller inte göra jobbet (som hon alltså smet

ifrån på sätt och vis). Hon var inte ens med och bestämde inför

begravning och dödsannons, det fick vi göra sa hon. Jag har så

svårt att förstå hur man bara kan sluta bry sig om någon, i slutet

av dennes liv.

Men hur fungerar det, har hon rätt till det som eventuellt blir kvar

efter skulder betalats, men inte vi? Personliga minnen och så då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3kap. 1§ 2st. Ärvdabalken är det precis som du säger att en efterlevande make alltid har rätt att få ut egendom till ett värde av 4 basbelopp, här medräknas även den egendom som den efterlevande maken fick vid bodelningen. I dagens läge uppgår ett basbelopp till 44 800kr, en efterlevande make har alltså alltid rätt att få kvarlåtenskap till ett värde av 179 200kr.

För bröstarvingar(som du och din syster är) finns ingen regel om någon rätt till ett värde av 2 basbelopp. Däremot har ni som enda bröstarvingar enligt 2kap. 1§ Ärvdabalken rätt till hälften var av er fars arv och eftersom ni är särkullbarn har ni enligt 3kap. 1§ 1st. Ärvdabalken rätt att få ut arvet direkt.

Basbeloppsregeln är dock tvingande och gäller framför särkullbarns rätt till arv. Det innebär att om frun efter en bodelning ej har egendom motsvarande 179 200kr har hon rätt till egendom som ”egentligen” skulle ha tillfallit er till ett värde som gör att hennes egendom uppgår till 179 200kr. I ett sådant fall skulle du och din syster enligt 3kap. 2§ Ärvdabalken bli berättigade till efterarv efter er fars fru. Vilket innebär att ni vid hennes bortgång skulle ha rätt till arv motsvarande en kvotdel av hur stor del av ”ert” arv som hon genom basbeloppsregeln ärvde vid er fars bortgång.

MVH

Gustav WahlbergRådgivare