Basbeloppsregeln vid äktenskapsförord

Min mors make har avlidit. De har skrivit äktenskapsförord och ärver inte varandra. Kan Basbeloppsregeln ändå tillämpas? Hon äger en sommarstuga, räknas den in i tillgångarna och påverkar så att hon inte erhåller ngt från arvet, vid basbeloppsberäkningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en make avlider så ska en bodelning ske till följd av att äktenskapet upplöses (9 kap 1§ Äktb).

Bodelning
När en bodelning sker vid ett dödsfall är huvudregeln att den efterlevande makan får behålla hälften av makarnas gemensamma giftorättsgods. Föreskriver ett äktenskapsförord att all egendom är enskild, finns det inget giftorättsgods att dela och var och en behåller då sin egendom.

Basbeloppsregeln
Basbeloppsregeln som du nämner är ett undantag från ovanstående huvudregel och syftar till att ge den efterlevande ett minimiskydd gentemot särkullbarn och testamentstagare i de fall då det inte finns så stor egendom i boet. Basbeloppsregeln innebär att om det efter en bodelning visar sig att den efterlevande makan inte har erhållit ett belopp som motsvarar minst 4 prisbasbelopp (44 300 kr år 2016, men man ser till prisbasbeloppet vid tiden för dödsfallet) - så har den efterlevande alltid rätt att få ut mer egendom vid arvskiftet så långt kvarlåtenskapen räcker (3 kap 1§ 2st ÄB). När man tillgodoser att den efterlevande makan erhåller egendom motsvarande 4 prisbasbelopp så ser man dels till egendom som den efterlevande makan erhöll vid bodelningen och dels till efterlevandes enskilda egendom.

Det krävs vidare att rätten åberopas av den efterlevande makan, vilket bör ske vid bodelningen eller när arvskiftet upprättas.

Sammanfattningsvis
Din mor är efterlevande maka och hon har därför möjlighet att åberopa basbeloppsregeln för det fall hon efter bodelning och arvskifte får en summa mindre än 4 prisbasbelopp (totalt 177 200 kr för dödsfall 2016). I de 177 200 kr som efterlevande maka har rätt till så ska egendom från bodelningen, egendom som är den efterlevandes enskilda egendom och egendom som den efterlevande har fått genom arv eller testamente från den först avlidne maken ingå.

Sommarstugan är enskild egendom till följd av äktenskapsförord och kommer att ingå i beräkningen av summan motsvarande 4 prisbasbelopp. Förutsatt att din mor efter bodelningen innehar en summa av 4 prisbasbelopp (177 200 kr), inklusive enskild egendom, så kan det leda till att hon inte får ut något ytterligare av arvet om det inte finns något testamenterat till henne.

Hoppas att du fått svar på din fråga annars är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare