Beaktansvärt skäl till egenmäktighet med barn

Hej! Jag har en fråga gällande min dotter. Hon har berättat saker som bedöms som psykisk och fysisk misshandel och som ska ha skett hemma hos sin pappa. Jag har gjort en orosanmälan till soc och utredning är inledd. Jag har även försökt få pappan att umgås med sin dotter några timmar här och där och gett honom en mängd olika förslag på umgängen, han har nekat alla förslag. Soc säger att det är mitt ansvar som förälder att bedöma "risken" att skicka henne dit och att jag har "rätt" att hålla henne därifrån om jag bedömer att det är skadligt för henne att skicka henne. Nu till frågan, kan pappan ifråga anmäla mig för egenmäktigt förfarande av barn? Jag har ju som sagt inte nekat honom att umgås med sin dotter utan snarare uppmuntrat till det,även om det bara vart kortare stunder. Sist jag försökte blev dottern orolig/rädd och ledsen för att hon ville inte till pappa och jag förklarade då för honom att hon inte kommer nåt och att jag ledsnat på att försöka få honom att umgås med henne. Men jag blev orolig nu att jag kanske blir anmäld för nåt ist då? Känns som jag gjort vad jag kunnat för att dom ska ha kontakt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får att regeln egenmäktighet med barn som återfinns i 7 kap. 4 § brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K7P4S1 ) ska bli tillämplig krävs det dels att dottern är under 15 år, dels att ni har gemensam vårdnad om henne. Efter din beskrivning förutsätter jag att du och dotterns pappa har gemensam vårdnad och att hon är under 15 år.

Om du skiljer dottern från pappan utan beaktansvärda skäl begår du ett brott. Det här gäller både bortförande och undanhållande av barnet. Om du har beaktansvärda skäl undgår du straffansvar även om gärningen i sig är brottslig. Det som inryms i beaktansvärda skäl kan vara att skydda barnet mot övergrepp. En vårdnadshavare har alltså en viss möjlighet att vidta åtgärder som annars hade varit straffbara, om de sker i syfte att tillvarata barnets omedelbara rätt till skydd och omsorg.

Det soc säger till dig om riskbedömningen är alltså helt rätt. Utredningen i sig talar för att det finns en risk för skada. Hans umgängesrätt går inte över hennes säkerhet.

Hoppas det ordnar sig till det bästa,

Hanna KarlssonRådgivare