Bearbetningar av upphovsrättsliga verk

Hej

Det är så att jag gått vilse i upphovsrättsdjungeln och söker svar på följande fråga:

Får man teckna av en scen/stillbild ur en film från 1920-talet, med vissa förändringar, och använda i tryck, det vill säga en bok med såväl illustrationer och text, utan att det kränker upphovsrätten?

Mvh Stewe

Lawline svarar

Hej tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 43 § Upphovsrättslagen (URL) gäller upphovsrätten till ett filmverk till utgången av det sjuttionde året efter dödsåret för den sist avlidne av huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som skapats till verket. Det innebär att om det inte har gått mer än 70 år från det att den siste av de fyra i ovan nämnda kategori har avlidit, har filmverket en upphovsrätt enligt URL. Lagen finner du här.

Att filmverket åtnjuter upphovsrättsligt skydd innebär att upphovsmannen till filmverket har en ensamrätt att förfoga över verket enligt 2 § URL. Det innebär att endast upphovsmannen har rätt att framställa exemplar av verket och göra det tillgängligt för allmänheten, även om verket är i bearbetat skick. Med andra ord innebär detta att en bearbetning av ett verk som sker utan tillåtelse utgör ett intrång av upphovsmannens ensamrätt om den som utfört bearbetningen gör verket tillgängligt för allmänheten genom att bland annat bjuda ut verket till försäljning.Enligt 4 § URL åtnjuter den som bearbetar ett upphovsrättsligt skyddat verk en egen upphovsrätt som är beroende av rätten upphovsmannen har till originalverket (filmverket). Att ett verk anses som bearbetat innebär främst att originalverkets inre form fortfarande kommer till uttryck i det nya bearbetade verket. Den inre formen karakteriseras av det sätt på vilket originalupphovsmannen uttryckt sin ide. Det är således originalverkets inre kärna som ska vara närvarande för att det verket du åstadkommer genom din teckning ska betraktas som en bearbetning.

Om du däremot gjort sådana förändringar från stillbilden i din teckning att ditt nya verk har ett helt främmande syfte från filmverket, har du åstadkommit ett verk i fri anslutning enligt 4 § 2 st. URL. Det medför att du får en upphovsrätt som inte är beroende av upphovsrätten till filmverket och att du således inte behöver tillåtelse för att teckna och trycka din teckning.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att filmverket kan fortfarande ha upphovsrättsligt skydd och skyddas då enligt URL förutsatt att det inte gått mer än 70 år från det att den sista personen i ovan nämnda kategori avlidit. Om den teckning du gjort har samma syfte och inre form som filmverket kan din teckning innebära ett intrång i den upphovsrätt filmverket har. Däremot åtnjuter du ett oberoende upphovsrättsligt skydd till ditt verk om din teckning har ett helt annorlunda syfte än filmverket.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare