Bedömningsgrunder vid anställning på myndigheter

Hej!

Jag har en fråga om anställning och jobb. Jag är tidsbegränsad anställd på myndighet, som registrator. Har ingen utbildning som registrator men kom in i jobbet väldigt fort och har lärt mig väldigt mycket på plats. Nu annonseras det en tillsvidare registrator tjänst på min enhet. Min fråga då är kan arbetsgivare ta in någon annan från samma myndighet fast med utbildning men jobbar idagsläge som konsult och på annan avdelning före mig.Jag är väldigt intresserad av det jobbet men känns ändå lite osäkert i och med att jag saknar utbildning. Jag är sååååå orolig.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt undrar du hur en myndighet ska agera vid anställningar och vilka regler som myndigheten måste förhålla sig till.

Anställningar vid myndigheter

Vid anställningar på myndigheter tillämpas bestämmelserna i Lagen (1994:260) om offentlig anställning (LOA). I 4 § LOA står det att ''vid anställningen skall avseende fästas bara vid sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet. Skickligheten skall sättas främst, om det inte finns särskilda skäl för något annat.''

Det är alltså förtjänst och skicklighet som ska ligga till grund för bedömningen om vem som anställs. I förarbetena till bestämmelsen framgår lite mer utförligt med vad som avses med skicklighet. Med skicklighet avses den lämplighet för ett arbete som visats främst genom utbildning samt erfarenhet från tidigare verksamhet.

Om du har jobbat på myndigheten med samma arbetsuppgifter, är det givetvis något som talar för att dig. Men även utbildning och annan erfarenhet ska vägas in vilket kan tala för någon annan.

Svaret på din fråga blir att myndigheten mycket väl kan anställa någon annan, om myndigheten anser att den personen är bättre lämpad för tjänsten än dig.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta vår juristbyrå via info@lawline.se.

Lycka till!

Carl Trolle OlsonRådgivare